Szkoła Wspierająca Uzdolnien
Prawo oświatowe a wspieranie uzdolnień
Prawo oświatowe w działaniu – jak SP2 wspiera talenty uczniów
“Talent – to robić z łatwością to, co jest trudne dla innych”
Marie von Ebner‑Eschenbach
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Kątach Wrocławskich pokazuje, że przepisy prawa oświatowego mogą być czymś więcej niż tylko zapisami ustawowymi – stają się codzienną praktyką. Nasza szkoła przeszła ogromną przemianę: od obowiązku nauki do pasji, od tradycyjnego modelu edukacji do nowoczesnej placówki, która inspiruje i wspiera rozwój talentów. Nie oznacza to jednak, że nie docentami tego, co zrobiły poprzednie pokolenia, wręcz przeciwnie ale zauważamy ewolucję która nastąpiła.
System wspierania uzdolnień w SP2 Kąty Wrocławskie jest częścią ogólnopolskiej polityki edukacyjnej. Na szczycie hierarchii stoi Konstytucja RP, która gwarantuje prawo do nauki i równy dostęp do edukacji. Ustawy oświatowe rozwijają ten zapis, nakładając obowiązek wspierania dziecka w rozwoju i tworzenia programów dla uczniów zdolnych. Uchwała Rady Ministrów „Przyjazna szkoła” przekłada te przepisy na program operacyjny, obowiązujący wszystkie szkoły w Polsce.
Na poziomie lokalnym SP2 Kąty Wrocławskie wdraża program poprzez własne dokumenty: Statut, Program wychowawczo-profilaktyczny, Program doradztwa zawodowego i czy Szkolny Program wspierania uzdolnień. Razem tworzą one spójny system, w którym uczeń zdolny otrzymuje wsparcie zarówno w codziennej nauce, jak i w planowaniu swojej przyszłości.
Dziś SP2 to miejsce, gdzie prawo oświatowe inspiruje działania nauczycieli i wychowawców, a każdy uczeń ma szansę odkrywać swoje mocne strony. To także dowód, że realizacja prawa oświatowego poprzez wspieranie talentów nie jest pustym hasłem, lecz realnym wysiłkiem wszystkich tworzących szkołę.
Hierarchia dokumentów – wspieranie uzdolnień