Szkoła Wspierająca Uzdolnien
Jak wspieramy, czyli Znaleźć ten jeden punkt
Znaleźć ten jeden punkt… Jak w SP2 odkrywamy to, co w uczniu najlepsze.
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.” — Janusz Korczak
Mówi się, że w każdym młodym człowieku jest „ten jeden punkt” – iskra, talent, mocna strona – który jest kluczem do jego rozwoju. W Szkole Podstawowej nr 2 im. Janusza Korczaka w Kątach Wrocławskich naszym głównym zadaniem jest odnalezienie tego punktu.
Mija pierwsze półrocze czwartego roku naszego członkostwa w Dolnośląskiej Sieci Rozwijania Zainteresowań i Wspierania Uzdolnień. To czas, w którym hasło: „każde dziecko jest zdolne” zamieniliśmy w precyzyjny mechanizm. W naszej szkole sukces nie jest dziełem przypadku, ale efektem „działania systemowego”, które obejmuje sferę fizyczną, intelektualną oraz emocjonalną.
Oto nasza „mapa drogowa” do sukcesu dziecka:
1. Diagnoza: Aby nikogo nie przeoczyć
Systemowe wspieranie zaczynamy od rzetelnego rozpoznania potencjału każdego ucznia.
- Testy identyfikacyjne (klasy 4–8): Uczniowie przechodzą obowiązkowy zestaw testów, w tym Test inteligencji wielorakiej wg Gardnera, test dominacji sensorycznej i półkulowej oraz test określający temperament.
- Obserwacja (klasy 1–3): Diagnozujemy style uczenia się (wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk), odkrywając uczniów o szybszym tempie pracy.
- KOU (Karta Obserwacji Ucznia): To nasze centralne narzędzie diagnostyczne. Skupia ono kompletny profil ucznia, obejmujący wyniki formalnych testów, systematyczne obserwacje nauczycieli oraz informacje od rodziców i samego ucznia na temat jego pasji i dotychczasowych sukcesów. Dzięki temu każdy nauczyciel wie, jak pracować z dzieckiem.
2. Codzienna praca
Talent nie rodzi się na wielkiej Gali Talentów, ale podczas „zwykłego” dnia w szkole.
Nauczyciele dostosowują zadania, stosując wzbogacanie pionowe (poszerzamy zakres wiedzy i intensywność pracy) i poziome (zwiększamy liczbę zadań). Żaden uczeń, który może i chce pracować więcej, nie musi czekać na resztę grupy. Pamiętamy o wszystkich. Uczniowie potrzebujący pomocy korzystają z zajęć wyrównawczych, konsultacji oraz wsparcia dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
3. Fundament: Edukacja wczesnoszkolna (Klasy 1–3)
To tutaj, w klasach 1–3, zaczyna się systemowa praca z talentem. Nasza oferta jest wielowymiarowa. Już w klasach pierwszych chętne dzieci rozpoczynają naukę gry w szachy. Realizujemy innowację „Łamię główkę… łamigłówką”. Efekt? Nasza uczennica Zuzanna B. (3C) dotarła do finału Mistrzostw Dolnego Śląska w Łamigłówkach. W wybranych oddziałach klas 1–3 stosujemy “Kodowanie na dywanie”, ucząc podstaw logiki i algorytmiki poprzez zabawę, bez użycia komputerów. Realizujemy innowację „Pociągiem do krainy wiedzy” oraz projekt „Lądujemy na Planecie Twórczości”. Uczniowie klasy 1A sami budowali drewniane skrzynki na kwiaty, łącząc technikę z przyrodą. Realizujemy program powszechnej nauki pływania „Umiem pływać”. Ponadto, w ramach edukacji o widoczności, prowadzimy projekt „Neonki”, promujący noszenie odblasków oraz program „Akademia Bezpiecznego Puchatka”.
4. Nauki Ścisłe i Przyrodnicze: Odkrywamy świat
Rozbudzamy w naszych uczniach ciekawość świata, analityczny umysł i umiejętności rachunkowe. Stawiamy na promocję nauk ścisłych przez zabawę. Cyklicznie obchodzimy Święto Liczby Pi, w ramach którego uczniowie tworzą prace plastyczne i projekty matematyczne. Utrwalamy także kluczowe umiejętności rachunkowe w konkursach takich jak: „Mistrz Tabliczki Mnożenia” i „Bombka Matematyczna” (promująca kreatywne i praktyczne wykorzystanie geometrii). Systematycznie organizujemy Dni Matematyki (marzec 2023), w ramach których odbywają się konkursy rozwijające kluczowe kompetencje:
- „WĄŻ MATEMATYCZNY” – doskonalenie rachunków w pamięci i szybkości przetwarzania danych.
- „WYKREŚLANKA MATEMATYCZNA” – wzmacnianie koncentracji i logicznego myślenia.
- Konkurs „LOGICZNEGO MYŚLENIA” – testowanie umiejętności rozwiązywania nietypowych, otwartych problemów. Rozbudzamy ciekawość świata i analityczny umysł. Kosmos w klasie (2025 r.): Uczniowie łączą się z ekspertami sektora kosmicznego w ramach programu „Lekcje nie z tej Ziemi” (program ESA i Centrum Nauki Kopernik). Nasze osiągnięcia to min. Karol B. został laureatem prestiżowego konkursu zDolny Ślązak z Fizyki (2023 r.). Jakub G. otrzymał kwalifikację do zDolnego Ślązaka z biologii (na etapie powiatowym była jeszcze uczennica Magdalena P.).
5. Język polski - kreatywność bez granic
Realizujemy projekty: „Lektury inaczej” (uczniowie tworzą filmy, pudełka lekturowe, kreatywne torby i koszulki) oraz „Kolorowa ortografia” (wielozmysłowa zabawa z poprawną pisownią). Projekt „Lektury inaczej” - celem jest większe zaangażowanie uczniów w poznawanie świata lektur i umiejętność posługiwania się terminologią związaną z analizą i interpretacją utworów literackich, samodzielne analizowanie i interpretowanie różnych tekstów kultury, poddawanie ocenie ich wartość estetyczną, sprawne posługiwanie się technologią i korzystanie z Internetu, sprawne posługiwanie się różnymi technikami i materiałami, wykorzystanie kreatywności uczniów, doskonalenie umiejętności pracy w zespole; uczniowie przygotowują i prezentuję filmiki, kreatywne torby, koszulki, pudełka lekturowe itp., wykorzystując w praktyce swoją znajomość lektur szkolnych. Kolejny projekt to „Kolorowa ortografia” - w tym roku szkolnym angażowanie uczniów w wielozmysłową zabawę z ortografią; uczniowie utrwalają poprawne zapisy, odkrywają moc autokorekty. Realizujemy lekcje poza ławką szkolną, czyli wykorzystujemy przestrzeń w szkole i przed szkołą na zajęcia, pobudzając uczniów do kreatywnego myślenia; działania nasze wspierają psychikę ucznia (budowanie jego odporności i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych). Odpowiadając na potrzeby uczniów, nauczyciel j. polskiego organizuje “Konkursomanię” - koło wspierające uczniów przygotowujących się do konkursów polonistycznych; na zajęciach uczniowie rozbudzają swoje pasje językowe, analizują teksty literackie różnych epok, odkrywając ich bogactwo.
Nasze osiągnięcia
Maria N. 5C - wyróżnienie w Finale Wojewódzkim XXVIII Konkursu Recytatorskiego PEGAZIK (kwiecień 2025 r.), Jakub M. kl. 8A - kwalifikacja do powiatowego etapu konkursu zDolny Ślązak, język polski (2025 r.), Jeremi B. kl. 6C - laureat XIII Ogólnopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii” (2025 r.), Robert M. kl. 7C i Martyna Sz. kl. 8A - kwalifikacja do etapu wojewódzkiego XIII Ogólnopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii” (2025 r.). Prezentowanie umiejętności recytatorskich i wokalnych na cyklicznie organizowanym Przeglądzie Literatury Patriotycznej i Religijnej. W 2025 r. w XXV, jubileuszowej edycji wzięły udział w kategorii recytacja: Maria N. kl. 6C oraz Zuzanna S. 8C, w kategorii poezja śpiewana: Karol H. 6B przy akompaniamencie Mistrza Klawiatury - Jeremiego B. 6C.
6. Języki Obce
Uczniowie regularnie biorą udział w konkursach zDolny Ślązak z języka angielskiego i niemieckiego. Szkoła wychowała aż trzech laureatów z języka niemieckiego. Organizujemy ogólnopolskie projekty językowe, takie jak „Slay in the USA”, „Witchcraft & Wizardry Week” (tydzień języka angielskiego inspirowany światem Harry’ego Pottera) oraz „Leprechaun’s Way” (projekt z okazji Dnia Świętego Patryka). Realizujemy Przegląd Twórczości w Języku Niemieckim oraz obchody Europejskiego Dnia Języków (konkursy multimedialne, degustacje potraw). Uczniowie w tym roku szkolnym pierwszy raz wzięli udział w obozie językowym EuroWeek. Warto podkreślić, że nasza szkoła wychowała aż trzech laureatów konkursu zDolny Ślązak z języka niemieckiego.
7. Historia i tradycja
Organizujemy lekcje w Izbie Regionalnej, wycieczki historyczne oraz warsztaty związane z kulturą lokalną i historią. Aktywnie uczestniczymy w obchodach Święta Niepodległości, Dnia Uchwalenia Konstytucji 3 Maja oraz Dnia Patrona. Uczestniczyliśmy w ogólnopolskim konkursie dla szkół podstawowych "Do Hymnu", organizowanym przez Narodowe Centrum Kultury oraz wielokrotnie w projekcie “Szkoła do Hymnu”, przygotowywaliśmy uroczystość z okazji „Dnia Chrobrego” i rocznicy zakończenia „II Wojny Światowej”. Podczas uroczystości państwowych oraz szkolnych Poczet Sztandarowy pełni kluczową rolę, promując szacunek do symboli narodowych. Uczniowie biorą udział w konkursie zDolny Ślązak z historii oraz w ogólnopolskich konkursach m.in. „Wokół Konstytucji 3 Maja 1791 r.” i „Losy żołnierza i oręża polskiego” (Jakub P. z kl. 8B zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego XXXI edycji Konkursu Historycznego im. majora Marka Gajewskiego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 972–1514. Od Cedyni do Orszy” (2025 r.).
8. Sport
Jesteśmy uczestnikiem ogólnopolskiego programu „Aktywna Szkoła”. Organizujemy Sportowe Koła Zainteresowań (SKZ), gdzie nasza młodzież trenuje piłkę ręczną, piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę. Bierzemy udział w projektach promujących aktywność fizyczną (np. Europejski Dzień Sportu Szkolnego), współpracujemy z klubami sportowymi (KS Sajkan, Klub Biegacza, Rada Sportu). Współpracujemy ze Stowarzyszeniem Aglomeracja Wrocławska i bierzemy udział w Biegach na Orientację. Organizujemy Dzień Sportu z Klubem Sajkan. Podczas Pikniku Szkolnego organizujemy blok sportowy (piłkarskie tory przeszkód, gra w bule, joga na trawie).
Nasze osiągnięcia
Od 2022 roku szkoła regularnie uczestniczyła w zawodach sportowych i wydarzeniach promujących aktywność fizyczną. W 2023 roku odbyły się Gminne zawody w piłkę nożną ( 27 kwietnia), w których dwie drużyny SP2 (klas 5–6 oraz 7–8) zajęły 3. miejsca w swoich kategoriach. W tym samym roku miały miejsce Gminne Zawody w Piłce Ręcznej (6 marca), gdzie dziewczęta SP2 zajęły 1. miejsce, a chłopcy 2. miejsce oraz Powiatowy Turniej Piłki Ręcznej (8 marca), w którym drużyna dziewcząt SP2 zdobyła 1. miejsce i awansowała do rozgrywek wojewódzkich. Również w 2023 roku odbyły się Powiatowe zawody w piłce siatkowej „czwórek” (2 marca), gdzie drużyna dziewcząt SP2 wygrała wszystkie mecze i zajęła 1. miejsce, awansując do kolejnego etapu. Szkoła organizowała też Szkolny Trójbój Lekkoatletyczny (31 maja 2023) dla klas młodszych w ramach rywalizacji wewnątrzszkolnej. W 2024 roku drużyny SP2 brały udział w Gminnych Zawodach w Trójboju Lekkoatletycznym (3 czerwca), gdzie drużyna klas III–VI zajęła 1. miejsce, a zespół klas I–II 2. miejsce . W tym samym roku szkoła wzięła udział w Finałach Strefy Wrocławskiej Igrzysk Dzieci w lekkoatletyce klas 1-4 (13 czerwca 2024). W 2025 roku szkoła kontynuowała udział w zawodach. W Gminnych Zawodach w Piłce Koszykowej – Igrzyska Młodzieży Szkolnej (01.12.2025) drużyna dziewcząt SP2 zajęła 1. miejsce, zaś w gminnych zawodach pływackich dla klas trzecich (9 kwietnia 2025) uczniowie SP2 zdobyli 5. miejsce. W 2025 roku nadal odnosimy sukcesy sportowe. W Gminnych Zawodach w Koszykówce dziewczęta zajęły 1 miejsce, a chłopcy 5. Dziewczęta awansowały do rozgrywek powiatowych Igrzysk Młodzieży Szkolnej, gdzie odniosły sukces, wygrywając te zawody. Odnosimy także sukcesy w szachach. W tym roku szkolnym w Gminnych Zawodach Szachowych IMS drużyna SP2 zajęła 3 miejsce. Natomiast w Igrzyskach Dzieci - IV miejsce. Nasi uczniowie i nauczyciel zostali nagrodzeni na Gali Sportu Powiatu Wrocławskiego za osiągnięcia w Taekwondo.
9. Wsparcie Psychologiczne i Doradztwo Zawodowe
Dbamy o dobrostan uczniów.
Zdrowie Psychiczne: Realizujemy program profilaktyczny MŁODE GŁOWY (budowanie poczucia własnej wartości) oraz prowadzimy TUS (Trening Umiejętności Społecznych). W klasach 7–8, w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, uczniowie wykonują testy predyspozycji i budują portfolio kariery.
10. Wolontariat czyli szkoła charakteru
Wierzymy, że bycie mądrym to za mało – trzeba być dobrym człowiekiem. Szkolne Koło Wolontariatu organizuje akcje charytatywne m.in. „Szlachetną Paczkę”, „Kredkobranie” (zbiórka przyborów szkolnych dla dzieci na Kresach Wschodnich), „Pola Nadziei” (sadzenie żonkili dla hospicjum) oraz Wirtualną Adopcję psa ze schroniska, zbiórkę monet „Ile waży św. Mikołaj” dla potrzebujących dzieci w Polsce.
11. Samorząd
Rola Samorządu Uczniowskiego (SU): SU tworzą uczniowie klas 4-8. Działają w i aktywnie włączają się w życie szkoły, organizując apele, dyskoteki oraz szkolne plebiscyty, np. na Młodzieżowe Słowo Roku.
Odpowiedzialność: Samorząd decyduje o przyznaniu honorowego tytułu „UCZEŃ FAIR-PLAY”, co jest lekcją odpowiedzialności i etyki dla całej społeczności.
12. Nauczyciele i Rodzice
Systemowe wsparcie to gra zespołowa. Za innowacyjny projekt konkursu interdyscyplinarnego „W laboratorium czasu”, realizowany w ramach Sieci Wspierania Uzdolnień, szkoła otrzymała w 2024 r. nagrodę w wysokości 10 000 zł. Dzięki zaangażowaniu Rady Rodziców (m.in. Bal Charytatywny, który przyniósł blisko 16 000 zł) oraz projektowi SUBO, możemy inwestować w rozwój uczniów.
13. Ewolucja Gali Talentów
Nasze święto kreatywności ewoluuje, by zapewnić najlepszą przestrzeń do prezentacji:
- 2022: I edycja po pandemii – „Pudełka zainteresowań” (prezentacja pasji za pomocą artefaktów).
- 2023: Wprowadzenie prezentacji multimedialnych na korytarzach, aby poszerzyć grono odbiorców.
- 2024: Podział występów na grupy wiekowe dla lepszego odbioru i komfortu uczestników.
- 2025 (Nowość): Rozdzielenie sfer – w maju odbędzie się artystyczna Gala Talentów, a Szkolny Dzień Sportu zaplanowaliśmy na 22 czerwca.
Zamiast podsumowania
W SP2 doskonale rozumiemy różnicę między pojedynczą lekcją a procesem edukacyjnym. Lekcja jest jak cegła – ważny, ale jednorazowy element, natomiast proces edukacyjny - to cała budowa domu – długofalowa, systematyczna droga, którą pokonujemy razem z uczniem od diagnozy do sukcesu. To dlatego nie skupiamy się na jednorazowych fajerwerkach, ale na codziennej pracy, diagnozie i relacji.
Bo jak pisał Janusz Korczak: „Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.”
My każdego dnia staramy się, by to „coś” stało się pasją dzieci na całe życie.